Aféra v Národní galerii: výstava musí pryč

  • 1
Národní galerie měla otevřít ve Veletržním paláci v Praze již druhou letošní trojkombinaci výstav. Jde o projekty, které spolu tematicky nesouvisí, pouze byly najednou představeny. Jednu z expozic nařídil ředitel Milan Knížák těsně před vernisáží odstranit.

V respiriu 2. patra vystavuje malíř Stanislav Diviš (1953), v pátém patře je umístěna africká sbírka Rainera Kreissla. Pokud jde o třetí expozici, přehlídku tapiserií z Moravské gobelínové manufaktury, před vernisáží dal ředitel NG Milan Knížák příkaz již nainstalované objekty svěsit.

Ještě ve středu se novináři na vlastní oči seznámili s podobou výstavy nazvané Tapiserie - Sladké zboží. V Malé dvoraně viselo 15 tapiserií s motivem cukrových malin, které vytvořil ředitel Moravské gobelínové manufaktury Jan Strýček.

Druhá část výstavy má název Actual Textil Art a zahrnuje dříve vzniklé tapiserie, jejichž předlohami jsou díla známých umělců - Vladimíra Kokolii, Petra Kvíčaly, Karla Malicha, Stanislava Kolíbala a dalších. Ty měly být rozloženy na podlaze dvorany. Ještě na tiskové konferenci proti položení děl nikdo z NG neprotestoval. Tak aspoň vypadala situace na středeční tiskové konferenci.

Soud nebude
Knížák svým příkazem poněkud shodil svého podřízeného Tomáše Vlčka, ředitele Veletržního paláce a zároveň kurátora projektu moravské gobelínky. Kurátor podle svých slov zamýšlel prezentaci gobelínky ve smyslu ukázky tapiserií vyrobených v programu Actuale Textil Art.

Ředitel manufaktury Jan T. Strýček však vystavil především svoje autorské tapiserie. Vlček přiznává, že měl jednat razantněji, a přiznává odpovědnost za to, že projekt zcela neuhlídal a že nyní ho Strýček skandalizuje.

"Autorské gobelíny pana Strýčka nedosahují umělecké úrovně, kterou NG požaduje,"  zdůvodnil Knížák své rozhodnutí.

Galerie podle něho dala prostory Malé dvorany k dispozici především pro prezentaci tapiserií podle Malicha, Kolíbala, Róny a dalších známých umělců.

"Pana Strýčka jsme upozornili, že může změnit instalaci a pověsit na hlavní stěnu díla zmiňovaných autorů, což striktně odmítl a dále trval na prezentaci vlastní tvorby,"  uzavřel Knížák.

Podle Strýčka, který odmítl svá díla sundat, je chování galerie nekompetentní. S galerií se nebude soudit, protože ani žádnou smlouvu na výstavu nemá. Aféra paradoxně pomohla jeho popularitě.

Sbírka z Afriky
Výstava Afrika - osudové setkání Rainera Kreissla, která potrvá do března příštího roku, představuje dar německého sběratele Rainera Kreissla. Již v roce 1994 věnoval Náprstkovu muzeu 1200 anatolských koberců a kelimů, v roce 2001 následoval další dar do Prahy - celkem 491 předmětů afrického umění, jež byly na čas vystaveny v Belvederu Pražského hradu.

Druhou část této sbírky (320 děl) nyní daroval Národní galerii, která získala i původní dar a zápůjčku Pražskému hradu. V současnosti vlastní více než 1200 předmětů, z nichž je v expozici Veletržního paláce zhruba 700.

Jde o různorodé předměty z různých období a míst Afriky. Autor výstavy Ladislav Kesner říká, že nyní chce Národní galerie představit dar veřejnosti. Po skončení výstavy budou kolekci vědecky zkoumat odborníci ze zahraničí, jelikož Národní galerie nemá oddělení zabývající se africkým uměním. Celé léto bude kolekce přístupná zadarmo.

Série maleb Květy z ráje a Dva světy Stanislava Diviše navazuje na programy sbírky moderního umění zaměřené na autory mladší a střední generace. Dva světy vznikly podle kreseb autorova syna. Květy z ráje se věnují motivům z vitráží francouzských katedrál. Stylizované rostliny jako by stály na hranici mezi vyspekulovaným malířským konceptem a jakýmsi art brut.

Pan Strýček připravuje výstavu gobelínů v Národní galerii. Nedlouho poté však musel na příkaz ředitele NG Milana Knížáka již nainstalované objekty svěsit. (24. 6. 2004)