Adriana Ugarte (vpravo) a Emma Suárezová, které hrají hlavní hrdinku Julietu v různých obdobích jejího života, přijely film představit i do Cannes. | foto: Profimedia.cz

Almodóvar má v Julietě dvě nové múzy. Jděte na ni dvakrát, radí

  • 0
Na karlovarský festival přijedou obě, Adriana Ugarte i Emma Suárezová. Hrají, každá v jiném věku, stejnou titulní hrdinku novinky Pedra Almodóvara jménem Julieta.

Matky a dcery, režisérovo věčné téma, má zbrusu nový příběh. A také nové tváře.

„Julieta je pro mě návratem do ženského vesmíru,“ prohlásil režisér o snímku, který na karlovarském festivalu uvedou obě představitelky titulní postavy. Ženy, jíž se po tragické smrti manžela odcizí i jejich jediná dcera a jednoho dne matce beze slova vysvětlení zmizí ze života na dvanáct let.

Protože zoufalá hrdinka pro svou ztracenou dceru sepisuje celou rodinnou historii, vyprávění skáče v čase, což znamená, že také Julieta střídavě stárne a mládne.

Nevěřím na líčidla

„Jedním z rizik, kterým jsem čelil od začátku, bylo použití dvou různých hereček pro roli Juliety. Adriana Ugarte hrála Julietu ve věku od pětadvaceti do čtyřiceti let, Emma Suárezová ji představuje po čtyřicítce,“ popsal režisér a vyložil také své důvody.

„Nejsem příznivcem toho, když stejná herečka hraje postavu, která ve filmu zestárne o více než dvacet let. Nevěřím v účinky make-upu, aby herečka vypadala zralejší, a považuji za nemožné, aby pětadvacetiletá žena přesvědčivě zahrála padesátnici. Není to záležitost vrásek, jde o něco hlubšího, co vyzařuje z jejího nitra. Mohu to přijmout v divadle, ale ne ve filmu,“ vysvětlil svou volbu režisér, který Julietu doprovodil už na festival v Cannes.

Almodóvar tvrdí, že si byl riskantního rozdělení hlavní role mezi dvě herečky plně vědom. „Ale nakonec jsem se svým rozhodnutím spokojený. A myslím si, že Adriana Ugarte a Emma Suárezová nyní tvoří část mého soukromého Olympu, na kterém jsou po boku hereček, jako je Penélope Cruzová, Carmen Maura, Victoria Abrilová, Marisa Paredesová či Cecilia Rothová. Ty všechny jsou mé múzy,“ shrnul režisér, který za Julietu dostal cenu Mezinárodního svazu cinefilů.

Almodóvar rád připomíná, že věří v opakování, a také v Julietě – tedy s výjimkou obou hereček – použil několik svých soukromých návratů. Jednak k literárním motivům kanadské spisovatelky Alice Munroové, jednak ke svému dvornímu skladateli Albertu Iglesiasovi, s nímž pracuje už přes dvacet let.

Lepší napodruhé

„Hudba k Julietě patří k jeho nejzdařilejším, přestože jeho první reakce po zhlédnutí hrubé verze byla, že tenhle film muziku vůbec nepotřebuje – líbil se mu holý, tichý, jak se zrodil ve střižně,“ líčí režisér.

Ctitel tvůrčího opakování navíc doporučuje stejný postup i publiku. „Téměř všechny mé filmy si diváci opravdu vychutnají teprve při druhém zhlédnutí. Také Julietu si užijete mnohem více, když už jste film jednou viděli a znáte příběh. Rád bych přesvědčil svého bratra, aby nabízel druhou projekci zdarma pro lidi, kteří již film viděli,“ zmiňuje režisér producenta Agustína Almodóvara.

„O lidech, které vidíte poprvé, totiž nevíte všechno, dokonce si nemusíte užívat jejich společnost, jestliže se s nimi poprvé setkáváte. Taková se může zdát na první pohled Julieta,“ vzkazuje divákům.

Proč je stále fascinován vztahy uvnitř rodiny, vyložil velmi jednoduše: „U nás ve Španělsku se rodinné vztahy téměř nikdy nepřeruší, pupeční šňůra s našimi rodiči a prarodiči překonává plynutí času. Až na výjimky, samozřejmě,“ naznačil nositel dvou Oscarů Pedro Almodóvar, že právě takovou odchylku může zažít jeho zatím poslední filmová hrdinka Julieta.