Absolutní podívaná na absolutní reklamy

Všechny z nás obklopuje množství reklam. Na většinu z nich okamžitě zapomínáme, ale některé, a to zejména ty, které na naše smysly útočí vtipem nebo zajímavou koncepcí, si pamatujeme delší dobu. Mezi podobné kampaně patří i reklamy na Absolut vodku, jejichž výstava Absolut 100 byla zahájena v pražských pasážích Černá Růže, Koruna a Broadway. Potrvá do 24. března, kolekce všech reklam bude ještě vystavena v komplexu Nový Smíchov do poloviny března.Všechny vystavené reklamy a snímky ze zahájení výstavy si prohlédněte ve fotogalerii.Soutěžte v anketě o nejlepší Absolut reklamu ZDE.

V pražských pasážích je veřejnosti představena stovka nejoblíbenějších reklamních motivů inspirovaných liniemi lahve Absolut vodky. Díla reprezentují šest reklamních kampaní od roku 1980 po současnost a věnují se čistě fotografické práci s lahví nápoje nebo jejím základním tvarem. Výstava Absolut 100 spadá do každoročních výtvarných aktivit firmy. V loňském roce vytvořil například Bořek Šípek vázy na motivy tvaru lahve známého nápoje. Do hlavního města výstava doputovala z Madridu a Londýna.

Podle Emy Mackové z distribuční firmy značky Absolut chce netradiční řešení pražské výstavy ukázat, jak kvalitně provedená reklamní kampaň může vymazat hranici mezi uměním a reklamou. Právě z tohoto důvodu se v Praze organizátoři rozhodli uspořádat projekt v obchodních a nákupních centrech.

První reklama na Absolut vodku vznikla v roce 1979, kdy se švédská firma rozhodla nápoj exportovat za oceán. Od té doby se rozběhla celosvětově známá kampaň, jejíž motivy by už zřejmě nikdo nezaměnil s odlišným produktem. V prvních fázích reklamní činnosti se firma orientovala zejména na práci s lahví samotnou. Postupně přišly složitější inzeráty, z nichž se těší velké popularitě městská či módní kolekce.

Inspirací pro netradiční tvar lahve Absolut vodky se stala stará lékárenská láhev, používaná po staletí ve Švédsku. Typickým prvkem současného designu je etiketa vytištěná přímo na sklo. Reklamy na švédský nápoj jsou ceněny zejména pro svou duchaplnost, důmysl a aktuálnost, přičemž bez povšimnutí nezůstává ani čistota a jednoduchost designového zpracování. Dodnes bylo pro Absolut vodku vyrobeno 1465 reklamních motivů.

Nezaměnitelný tvar lahve neinspiroval pouze tvůrce reklam, ale také nejednoho výtvarníka. Prvním se stal v roce 1985 Andy Warhol, jenž na její motivy vytvořil obraz Absolut Warhol. Brzy ho následovali další malíři, sochaři, nábytkoví designéři nebo textilní a oděvní výtvarníci. Z českých umělců spolupracovali na tvorbě reklam Absolut módní návrhářka Taťána Kovaříková a fotograf Jan Saudek.

Dívky symbolizující jednotlivé příchutě nápoje

Yvonne Sanchez

Pohled do pasáže Černá růže

Dívky symbolizující jednotlivé příchutě vodky

Instalace v Černé růži

Vodka v Černé růži

Výstava v pasáži Černá růže

Výstava Absolut 100 v pasáži Černá růže