Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Horor v muzeu aneb studujte dějiny, vzkazuje Nabucco

  16:35
Další novou inscenací Opery Národního divadla je Nabucco od Giuseppe Verdiho. Jejím problémem je nesrozumitelná inscenace a absence velkých hlasů. Nejvíc zapůsobila jako pozvánka do jednoho z berlínských muzeí.
Scéna z Verdiho Nabucca ve Státní opeře

Scéna z Verdiho Nabucca ve Státní opeře | foto: Zdeněk Sokol

Nabucco je kasovní „trhák“. Snad každý návštěvník divadla zaslechl někdy sbor zajatých Židů „Va pensiero“. Z Verdiho třetí opery, která založila skladatelův světový úspěch, přímo sálá mladistvý elán a energie, stejně tak ovšem klade značné, někdy až přílišné nároky na zpěváky.

A navíc je nutno najít scénické obrazy pro dávný příběh o babylónském králi. České publikum mohlo vidět Nabucca v kinopřenosu z Metropolitní opery, poprvé roku 2017, znovu pak v této sezoně. Mohutné kulisy na točně, prázdná gesta a celková statičnost nebyly zrovna ukázkou divadelní imaginace. Stejně jako jí nebyla předešlá pražská inscenace, kterou ještě v náhradním prostoru Hudebního divadla Karlín během rekonstrukce Státní opery inscenoval tenorista José Cura.

Příliš mnoho symbolů

Inscenace Tomáše Ondřeje Pilaře ve Státní opeře, uvedená v koprodukci se Slovenským národním divadlem, se snaží o jistou stylizaci. Odehrává se v muzeu. To samo o sobě není nic až tak nového, z ciziny si pamatuji třeba berlínskou Aidu v muzeu, v němž postavy vystupovaly z vitrín, či salcburského Trubadúra v obrazárně. A určitě by se našly další.

Giuseppe Verdi: Nabucco

40 %

Národní divadlo

Premiéra 15. února ve Státní opeře

I v nové inscenaci Nabucca lze vidět vitríny, v jedné je jakýsi historický kostým, ale co je v dalších, nebylo zezadu z přízemí vidět. Na jevišti jsou i portýři v uniformách, mezi vitrínami chodí návštěvníci, podle kostýmů zřejmě Židé někdy z dvacátých, třicátých let. Pokud to měl být odkaz na blížící se tragédii druhé světové války, tak se následně vytratil.

Nabucco pak vtrhne dovnitř doprovázen tanečníky s křídly a zobáky a soldateskou v černých kombinézách. Teď se zase skoro nabízel výklad, že nějaké exponáty se probudily z tisíciletého spánku a po vzoru různých filmových hororů třeba o oživlých mumiích ohrožují lidi v muzeu. Ať už měla tato stafáž znamenat cokoli, působí prostince až úsměvně.

Na webu divadla se píše, že režisér koncepci založil na žalmech a biblických symbolech. On sám v popisu inscenace ještě dodává, že nadčasové rodinné drama v inscenaci pojmenovává metaforou pouště, jež postupně zachvacuje scénický prostor inspirovaný Pergamonským muzeem v Berlíně. Ale ona ho nezachvacuje, jen se nenápadně objeví v pozadí a pak ještě v pokojíčku, jenž se v jedné scéně snese seshora. Ani toto se nedá označit za nosné výtvarné gesto.

Různých symbolů je na jevišti hodně. Nabucco ovšem nepatří k nejdelším operám, uhání divoce kupředu, strhává hudebním tokem a pro diváka nemusí být snadné v té rychlosti ještě luštit jevištní křížovku. Nezbývá než napínat oči (hlavně ze zadních řad) a přemítat, proč si postavy obřadně předávají jakýsi předmět, co je napsáno nade dveřmi, co znamená tapeta na zdi, co je ve vitrínách, čí portrét je na obraze.

Jen jedno snad bylo úplně jasné: dvě přidané holčičky v bílých šatičkách jsou předobrazy hrdinek opery. Ne že by to bylo tak působivé, ale jde o jednu z nejčastěji vytahovaných pomůcek ze skladu režijních klišé: nevinná dětská duše netuší, co ji potká v ději opery.

Inscenace se prostě drobí na různé útržky, které těžko dávají celek. Tedy pokud to nebylo míněno jako hravá výzva k samostudiu a googlování na téma dějiny starověku a bible. Proč ne, pak se člověk jistě i něco dozví, ale silný dojem ze scénického efektu stejně bezprostředního jako je Verdiho hudba to nenahradí.

Zvlášť když postavy chodí po jevišti v moderních oblecích, ale většinou stejně dělají typická operní gesta. Takže dramatické situace vlastně vůbec nebyly dramatické a zanikaly, včetně scény, v níž Nabucco zešílí. Inscenace je tak paradoxně stejně statická jako monumentální a víceméně staromódní produkce v Metropolitní opeře.

Pořád stejný problém: hlasy

V centru opery stojí pyšná, mocichtivá princezna Abigail, jejíž part je patrně nejobtížnější ze všech Verdiho hrdinek; zpěvačka by měla mít objemný, ohnivě znějící dramatický soprán s velkou flexibilitou a schopností krásně jímavě a vznosně zazpívat melodii. Ukrajinská sopranistka Oksana Nosatova však nemá pro tuto roli hlas technicky vybavený, její soprán je úzký, ukřičený ve výškách, intonačně nepřesný, s neznělých středem a v hloubkách jen bezmocně šeptající.

Gruzínský barytonista Nikolaz Lagvilava sice Nabucca na první poslech zpíval poměrně kultivovaně, ale na ten druhý už bylo zjevné, že je to malý hlas, ve zvuku omezený, který nemůže nebo neví, jak vyzpívat italské belcantové „vlny“, místo nichž se pak před ušima posluchače rozprostírá rovný rybník.

Nevlastní sestru Abigail i její sokyni Fenenu zpívala mezzosopranistka Markéta Cukrová, kterou lze jistě ocenit za různé umělecké projekty neoperní a komornější povahy, ale Verdi je mimo její možnosti. V árii Feneny, v níž má zpěvačka předvést hlasovou zvučnost a kouzlo ve střední poloze, zněl její hlas řídce a bezbarvě a ve vyšší poloze pak ostře.

Tenorista Josef Moravec do role Ismaela vůbec neměl být obsazen, part nedokázal zazpívat, hlas jako by měl rozbitý, spousta tónů byla falešných. Nejznělejší, i když ne jaksepatří zkultivovaný hlas předvedl bulharský basista Ivo Stánčev jako velekněz Zachariáš.

Lze produkci něco připsat k dobru? Scéna Petra Vítka by snad sama o sobě nebyla marná, kdyby se s ní jinak režijně pracovalo. Orchestr pod taktovkou Andrije Jurkevyče hrál solidně, sbor také podal slušný výkon i ve svém parádním čísle. A samozřejmě člověka inscenace přiměje si nějaké věci vygooglovat a při některé z budoucích návštěv Berlína zamířit do Pergamonského muzea. Za to je ještě pět procent navíc.

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

29. dubna 2024

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...

I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem

25. dubna 2024  11:32,  aktualizováno  11:43

Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády

30. dubna 2024  19:59

Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...

RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar

2. května 2024

Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Už jsme to viděli. Pocit, který vzbuzuje Vedlejší produkt

28. dubna 2024  21:10

Premium Ukázkový příklad, proč divák při sledování premiérových českých krimiseriálů nabývá dojmu, že už to...

Zachytit mládí a ducha svobody. Dua Lipa vydala nové album Radical Optimism

3. května 2024

Britská zpěvačka s albánskými kořeny Dua Lipa vydala v pátek 3. května své třetí album s úderným...

Ceny hudebních kritiků Apollo 2023 ovládli Anna Vaverková a projekt Nivva

2. května 2024  22:54

Anna Vaverková za svou debutovou nahrávku Pozdravy z polepšovny získala cenu hudebních kritiků...

Vtip je sofistikovaný proces, improvizaci moc nevěřím, říká stand-up komik Tigran

2. května 2024

Premium Vyzkoušel snad všechno, než zjistil, že se uživí humorem. Tvrdí o sobě, že je introvert, a ve svých...

Ta otrokyně má špatný rytmus! Popel odhalil Platónovy předsmrtné myšlenky

2. května 2024  15:55

Nově dešifrované pasáže starověkých svitků z Herculanea, které pohřbil popel po výbuchu italské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...