Sedmý ročník festivalu Antická Štvanice byl letos vyhlášen jako rezidenční výzva, kterou na základě veřejné soutěže vyhrál tým pod vedením režiséra Tomáše Procházky. „V rezidenční výzvě jsme se zavázali k finanční participaci, která pokryje částečně náklady provozní a na výrobu. Součástí uzavřené dohody s Tomášem Procházkou byl jeho příslib, že díky fundraisingu získá dostatek finančních prostředků na realizaci své umělecké koncepce,“ uvádí tradiční pořadatel Antické Štvanice Tygr v tísni ve vyjádření, kterým oznamuje okamžité ukončení této produkce.
„V průběhu celého projektu Tomáš Procházka nás i svůj tým opakovaně ubezpečoval, že finance skutečně získal, jak se však ukázalo v posledních dnech, nebyla to pravda. Slíbenými financemi nedisponuje, nikdy nedisponoval, a tato situace mu navíc byla už delší dobu známa,“ píše se dále na stránkách Antické Štvanice.
Členové týmu Lysistrata 2.0 se prý následně rozhodli projekt opustit. „Tygr v tísni toto rozhodnutí respektuje. Z naší strany bude dohoda dodržena a i přes předčasné ukončení projektu slíbenou finanční participaci vyplatíme, a to přímo týmu, aby se jim vrátily jejich vložené finanční prostředky,“ zavazuje se zavedený soubor okolo režiséra Iva Kristiána Kubáka a Marie Novákové, který sídlí ve Vile Štvanice.
Lysistrata 2.0 si vzala za cíl upozornit na problematiku potratu a práva žen na něj i s ohledem na nedávné rozhodnutí Nejvyššího soudu USA. Od května si totiž státy USA mohou samy určit, zda budou mít jejich obyvatelky právo uměle ukončit těhotenství. Procházkův projekt zval diváky na specifický happening, kdy se herečky a herci připravovali na finální protest, kterým měl projekt vrcholit. Každý večer od 3. do 11. září tak měli diváci na ostrově Štvanice zažít něco jiného. Spíše než představení tak tvůrci divákům nabízeli performanci či specifické umělecké setkání.
„Situace se nás hluboce dotýká, vyjadřujeme podporu všem členům týmu, zůstáváme s nimi v kontaktu a podporujeme je v hledání řešení, které by projekt umožnilo dofinancovat zpětně,“ uvádí ještě pražský soubor a přidává omluvu všem diváků, kteří si lístky na zrušená představení zakoupili. Peníze jim budou vráceny.
Nastává čas sebereflexe
Na vyjádření Tygra v tísni později zaregoval i sám režisér. „Velice si vážím všech mých kolegů z Tygra v tísni i mého kreativního týmu. Bohužel z mé strany došlo k fatálnímu pochybení, čímž se celý projekt ohrozil a následně potopil. Organizátorům i mému týmu se omlouvám,“ uvedl v prohlášení Tomáš Procházka.
„Myšlence projektu jsem věřil, stejně jako jsem věřil do poslední chvíle, že se nám podaří získat finanční prostředky na jeho dokončení. Bohužel to byla naivní, neprofesionální a začátečnická chyba. Faktem zůstává, že nebylo mým záměrem vědomě projekt potopit ani nikomu ublížit. Nastává čas sebereflexe a práce na tom, aby se napáchaná škoda co nejdříve napravila,“ dodal tvůrce.
Už zavedený festival Antická Štvanice pořádá Tygr v tísni od roku 2016. Každý rok na přelomu srpna a léta zve do prostor ostrova Štvanice diváky zve na ojedinělý a neopakovatelný projekt, který se za účasti předních herců a režisérů snaží skloubit antickou klasiku s moderním pojetím. Kritiku například v roce 2019 zaujala inscenace Šílený Herkules s Evou Josefíkovou. „Příští ročník Antické Štvanice se umělecky i organizačně plně vrací pod kontrolu Tygra v tísni a věříme, že nám zachováte věrnost,“ slibuje soubor, který by nerad aktuální kauzou vrhl stín na jinak oblíbenou každoroční přehlídku.
Titulem příštího ročníku Antické Štvanice by měla být Trilogie Oidipús, kterou chystá režisér Kubák společně s choreografem Václavem Kunešem a literátkou Hanou Lehečkovou.
Vyjádření šéfa souboru Tygr v tísni„Když jsme před necelým rokem rezidenční výzvu vyhodnocovali, nic nenasvědčovalo tomu, že by mohla nastat situace, která letošní festival zastavila, kontroverzi a překvapení jsme však očekávali. Ostatně byl to i jeden z důvodů, proč jsme tento projekt spolu s Marií Novákovou a Zuzanou Burianovou vybrali: bylo to něco, čeho bychom sami nebyli nikdy schopni a projekt, renomé autora-performera, reference i osobní rozhovory, které jsme s ním vedli, byly přesvědčivé, téma aktuální a politické (ve smyslu apelu na polis). Sám jsem viděl performance všech pět večerů. Tvůrci a tvůrkyně naplnili koncepci, se kterou se do rezidenční výzvy hlásili. Do projektu jsme částečně zasáhli (původně se mělo jednat o performance běžící 24/7), diskutovali jsme o něm (ostatně sám jsem tvůrcům dával průběžné připomínky), ale principem rezidence je především nastolená důvěra v umělecké i produkční rovině. Tu první rovinu dle mého soudu tým ustál (a také za to mu patří dík), i když to byl pro diváky trochu šok. Ten potenciální náraz jsme se snažili tlumit tím, že jsme o projektu referovali jako o gatheringu, performance apod.“ - Ivo Kristián Kubák |