RECENZE: V čem je Margita světový? Možná uvidíme, až mu bude sedmdesát
V posledních letech je Margita ve světě obsazován hlavně do role boha Loga ve Wagnerově Zlatu Rýna. A ohlasy jsou tak jednotné a nadšené, že by člověk čekal, že Národní divadlo (nebo jiný pořadatel) nasadí všechny páky, dostane do Prahy Margitovy wagnerovské kolegy a Zlato Rýna tu provede koncertně nebo poloscénicky. Bylo by to jistě náročné organizačně i finančně, ale při popularitě, jíž se Margita u nás těší, se nechce věřit, že by se to nedalo zvládnout.
Štefan Margita - Gala 60Štefan Margita a hosté Orchestr Národního divadla, dirigent Robert Jindra Národní divadlo, 13. listopadu 2016 |
Na koncertě tak Margita zazpíval pouze monolog Loga z druhého dějství, ale i tak naznačil, že to je nejspíš „jeho“ role i čistě pěvecky. Margita se svým limitovaným, užším a kovovým hlasem, schopným ale energické deklamace, omezil repertoár vlastně jen na pár rolí mimo tenorový mainstream. S těmi se ovšem dostal do elitní operní společnosti. To je úvaha, která mu dělá čest. Pak je nicméně obtížné sestavit program galakoncertu. A když Margita zpívá klasické italské „vypalovačky“ jako je nářek Federica z Cileovy Arlézanky nebo i Jeníka z Prodané nevěsty, tak spíš předvádí to, co jeho obor není. Nutno ale ocenit smysl pro sebeironii, s níž zazpíval a odtancoval árii It Ain’t Necessarily So z Gershwinovy opery Porgy a Bess.
Přijela hvězda z Nizozemska
Škoda, že na koncertě nevystoupilo víc oslavencových kolegů ze světových scén. Přijela jen nizozemská sopranistka Eva-Maria Westbroeková, která s Margitou v zahraničí vystupovala v janáčkovských produkcích. Nejprve zazpívala árii z Pucciniho Tosky Vissi d‘arte, ale mohutný, hutný, poněkud rozeklaný hlas se jí v této vlastně velmi intimní a ztišené chvilce nepodařilo zkáznit. Posluchač tak hádal, na jakém tónu se hlas ustálí... Lepší dojem zanechala v duetu s Margitou jako Santuzza z Mascagniho Sedláka kavalíra a poté i jako Jenůfa v závěrečném výstupu z Její pastorkyně - i když člověk by si ji možná spíš představil jako Jenůfčinu pěstounku Kostelničku.
Tu zpívala s Margitou Eva Urbanová, která zaskočila za onemocnělou Dagmar Peckovou. A i přes výhrady k Westbroekové se v přímém porovnání potvrdilo, co je to dostatečný zvuk v hrdle. Holanďanka zásobu má, Urbanová nikoli a zpěv nahrazuje přiškrceným křičením. A to by se nemělo dít ani v citově nejdrásavějších projevech Kostelničky a Wagnerovy Ortrudy.
Dalším propadem večera byl pokus sólisty Národního divadla Josefa Moravce přednést slavnou tenorovou árii Una furtiva lagrima z Donizettiho Nápoje lásky. Pod tak násilným tlakem se zpívat nedá, to pak výsledek připomíná tvrdý zvuk pily. Měkkost, volnost a cit pro dynamiku do koncertu naopak vnesla sopranistka Simona Houda Šaturová jako Donna Anna z Mozartova Dona Giovanniho, v duetu s Margitou.
Koncert, který dirigoval Robert Jindra, byl zasazen do dekorace inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu režiséra Daniela Špinara. Surrealistická scéna připomínající salón s klavírem uprostřed „ladila“ s interpretovanými čísly někdy více, někdy méně. Každopádně připomněla asi jedinou skutečně originální inscenaci, jakou Národní divadlo v posledních letech vyprodukovalo. Margita v ní ostatně účinkoval a coby Luka Kuzmič předvedl, jak se dá z ne zrovna velké role udělat „majstrštyk“.
Obezřetnost ve výběru rolí se mu každopádně vyplatila. I když se jeho hlas nemusí líbit každému, zůstává faktem, že zatímco mnozí jiní odpadli, on v šedesáti zpívá stále stejně jako dřív. Takže až bude slavit sedmdesátiny, možná pražské publikum konečně uvidí, v čem je světový.
Tipy z televizního programu
Recenze: Cizinec 50 %, Na nože 60 %, Mrtví neumírají 55 %, Želary 65 %, Bohemian Rhapsody 60 %, Noční hra 55 %, Zkrocená hora 80 %, Hanebný pancharti 70 %, Krotitelé duchů 35 %, Twilight sága: Nový měsíc 30 %, 300: Bitva u Thermopyl 50 %
Klíčová slova: Josef Langmiler, Smrt krásných srnců, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
RECENZE: Když Etzler s Vlasákovou servírují místo předkrmu výčitky
Na hodně netradiční večeři dvou hašteřících se párů zve pražské Divadlo Lucie Bílé. Ve spolupráci s...
VIDEO: Iveta Bartošová byla výjimečná, říká její dvorní fotograf Schmiedberger
Zavzpomínat na zpěvačku Ivetu Bartošovou mohou její fanoušci prostřednictvím aktuálně vydané knihy...
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
Do herectví mě zasvětil budoucí tchán, byla to drsná škola, líčí Martin Pechlát
Premium Do paměti filmových fanoušků se zapsal komediemi. Po pestré škále čítající roztržité taťky od rodin...