RECENZE: Proč dáma neletí letadlem? To nevysvětlují ani v Metropolitní
Milostný příběh, inspirovaný středověkým rytířským eposem, do nějž Wagner patrně promítl i vlastní toužení po manželce svého přítele Wesendoncka Mathildě, umístil filmový a divadelní režisér Mariusz Treliński na moderní bitevní loď, respektive do jejích útrob. Při předehře se do bolestného „tristanovského akordu“, jenž se stal symbolem Wagnerova zásadního vlivu na dějiny hudby, ze tmy vynoří obrazovka radaru, na níž se pak objeví loď nořící se do vodních vln. To je samo o sobě působivé a jako úvod filmové romance, jejíž soundtrack využívá Wagnerovy hudební motivy, by to nejspíš obstálo.
Jenže se hraje Wagnerova opera. Její první dějství skladatel skutečně zasadil na loď, navíc žádná inscenace nemusí striktně dodržovat popisnou dekorativnost podle starých obrazů. Měla by ale být v souladu s libretem a vzít na vědomí, že historická metafora jako umělecký prostředek k vyjádření pocitů současníka může paradoxně ztratit sílu právě tehdy, je-li nahrazena polopatickým soudobým realismem. Ono si totiž nelze nepoložit otázky, jako třeba: Proč král Marke (u Trelińského vojenský diktátor v bílé uniformě), jemuž Tristan veze nevěstu Isoldu, nechá dámu trmácet se lodí a nepošle pro ni soukromé letadlo? Proč Isolda zpívá o tom, že v hlavě svého snoubence, jehož Tristan zabil, našla kus meče, zatímco na jevišti Tristan spoutaného nešťastníka názorně zastřelí? Proč Tristan sděluje, že musí držet kormidlo, když má atraktivně blikající elektronický navigační systém?
Richard Wagner: Tristan a IsoldaPřímý přenos z Metropolitní opery Kino Světozor, 8.října 2016 |
Režisér navíc přidal postavu malého chlapce, což je otlučená berlička využívaná mnoha režiséry, jež by se dala nazvat „hrdinova traumata“. Zdá se totiž, že Tristan, jenž si v průběhu inscenace často hraje se zapalovačem, jako dítě podpálil dům. Tato přidaná dějová linie ale nemá nic společného s Wagnerovou hudební básní, zkoncentrovanou toliko a jedině na vše pohlcující vášeň, z níž jediným východiskem je smrt. Velká milostná scéna zavede Tristana s Isoldou i do skladiště barelů s jakousi nebezpečnou látkou, což by bylo zajímavé východisko pro nějakou akční scénu ve filmovém thrilleru. I jiné scény a projekce měly samy o sobě – možná spíš v hledišti divadla než kina – jistou divadelní působivost, propast mezi Wagnerovým originálem a režisérovou obrazností ale nepřekonávají a dramatický účinek jen snižují.
Aspoň mají zpěváky
Pořád se zkrátka vnucoval dojem, že Treliński by rád natočil moderně temnou filmovou verzi Tristana s akčními momenty, ale do cesty se mu staví básnivý a pomalý Wagner. A také wagnerovští pěvci, kteří k těmto vražedným partům většinou dozrají až tehdy, kdy už nejsou nejmladší a často ani nejútlejší. Jejich herecké vedení bylo víceméně konvenční, stejná gesta mohli dělat i ve středověkých hábitech. Treliński v minulé sezoně kinopřenosů zaujal originálním ztvárněním Čajkovského Jolanty a především Bartókovy jednoaktovky Modrovousův hrad, ale Tristan se mu nepovedl. Je také smutné, že už i Metropolitní opera podléhá pokušení modernizovat opery bez ohledu na textové a hudební souvislosti.
Může se ale pořád opřít o špičkové pěvecké výkony. Švédská sopranistka Nina Stemme zpívala Isoldu bezvadně, svým mohutným, suverénně vedeným hlasem stupňovala výkon až k závěrečné „Liebestod“ neboli smrti z lásky. Možná je ale v jejím zpěvu víc atletiky než krásy... To australský tenorista Stuart Skelton má hlas, který je robustní, ale také zajímavý barvou. Navíc vydržel Tristana až do konce zpívat a nepřejít do řevu, což zvláště ve scéně divokých horečnatých halucinací smrtelně raněného hrdiny je úctyhodný výkon. Snad ještě atraktivnější odstíny (a také trochu měkčí němčinu) vnesli do Wagnera dva ruští pěvci – mezzosopranistka Jekatěrina Gubanova jako Isoldina družka Brangäne a barytonista Jevgenij Nikitin jako Tristanův přítel Kurwenal. Nejen sametový hlas, ale i pregnantní deklamaci předvedl německý basista René Pape v dlouhém monologu zoufalého krále Marka, jenž netuší nic o vypitém nápoji lásky a obviňuje Tristana ze zrady.
Určitě se dalo závidět divákům v divadle, kteří mohli naživo slyšet orchestr pod taktovkou Sira Simona Rattlea. Ten v přestávkovém rozhovoru mimo jiné prozradil, že studoval z partitury, jež kdysi patřila Gustavu Mahlerovi a inspiroval se jeho poznámkami. I přes reproduktory se dalo tušit, že to musela být vášnivá, ale i citlivě přednášená hudební báseň.
Celkově vzato si ale nešlo nevzpomenout na inscenaci Tristana a Isoldy v pražském Národním divadle v devadesátých letech. Režisér J.A.Pitínský ji tehdy rozhodně nepojal nijak staromódně, ale přitom s fantazií, jež nepřekážela Wagnerovi a současně upoutávala dnešního diváka. Takže jde to.
Tipy z televizního programu
Recenze: Matrix Resurrections 80 %, Spojenci 50 %, Po strništi bos 70 %, Moje nová tvář 65 %, 2012 50 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Osm hrozných 65 %, Poslouchej 50 %, Spravedlnost 60 %, Hra s nevěrou 50 %, Kroky a skoky české animace 50 %
Klíčová slova: Marečku, podejte mi pero!, Na samotě u lesa, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády
Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...
RECENZE: Dospívání lemují sex i alkohol, dosvědčují přisprostlé Sopranistky
To, že nejen pro děti a rodiny hraje Malá scéna Hudebního divadla Karlín, přesvědčují Sopranistky....
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
Kdo žije v ananasu na dně moří. SpongeBob slaví 25. narozeniny
Předně před pětadvaceti lety, tedy 1. května 1999, vtrhl na televizní obrazovky nezdolně...
Ve věku 77 let zemřel spisovatel Paul Auster, autor Newyorské trilogie
Zemřel americký spisovatel Paul Auster. Asi nejznámější z jeho děl je detektivně laděná Newyorská...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč