Nejočekávanější, nejambicióznější, ale i nechutná, odporná či bizarní. Taková přídavná jména dostává výstava Decadence now! v aktuálních článcích deníků a magazínů.
Podívejte se, co na vás čeká v Rudolfinu, kam kurátoři expozici umístili a rozdělili ji do pěti základních kapitol, popisujících jakousi imaginární cestu současného umělce (I. Krajnost sebe: Bolest, II. Krajnost těla: Sex, III. Krajnost krásy: Pop, IV. Krajnost mysli: Šílenství, V. Krajnost života: Smrt).
Erwin Olaf: Carevna Alexandra
Nizozemský fotograf Erwin Olaf se se svou tvorbou prosadil koncem 80. let. Držitel řady prestižních ocenění kombinuje studiovou fotografii s klasickou fotoreportáží. Mezi jeho nejznámější soubory patří Královská krev, z níž pochází i snímek carevny. Olaf je autorem reklamních kampaní pro společnosti Lavazza, BMW, Microsoft a Nintendo, fotil i pro The New York Times Magazine, The Sunday Times Magazin či Elle.
Nobuyoshi Araki: Bondáže
Letos sedmdesátiletý Araki je jedním z nejkontroverznějších žijících japonských fotografů. Mezi jeho největší fanoušky patří například Islanďanka Björk, které nafotil booklet alba remixů Telegram, a její kolegyně Lady Gaga. Tu Araki fotil pro prestižní časopis Vogue.
Jan Van Oost: Mimesi
Vlámský sochař nejčastěji pracuje s motivem sebevraždy. "Jeho plastika oběšené ženy patří do volného cyklu soch, ve kterých se objevuje stejná figura v okamžicích kolapsu, zhroucení, umírání a smrti," připomínají kurátoři Decadence Now!. Zde se prezentuje "něžnější" dílo.
Comenius Roethlisberger: Objekt "VERSACE”
Versace, Dior, Ferrari, Gucci, YSL Lamborghini i Ferrari. Loga nejznámějších světových značek vytvořil Švýcar z cukru a kokainu. Soubor prosvícených tabulek nese název Dearest Constellation, Sweetest Invitation.
Pierre et Gilles: Nina Hagen
Partnerská dvojice Pierre Commoy a Gilles Blanchard pochází z Francie. Pro své stylizované fotografie si sami navrhují scénu a kostýmy, stejný důraz kladou i na retušování při postprodukci. Před jejich objektivem stála kromě Niny Hagen také Madonna, Kylie Minogue, Naomi Campbell, ale i Catherine Deneuve, Paloma Picasso, Jean-Paul Gaultier a Marilyn Manson.
David Bailey & Damien Hirst: Ježíš přikován na kříž
Damien Hirst, jeden z komerčně nejúspěšnějších výtvarníků současnosti, se návštěvníkům pražské výstavy představí jako autor známé černé lebky s názvem Osud člověka. Lidé se s ním mohou seznámit i díky rentgenovému autoportrétu. Krvavá ruka vznikla ve spolupráci s Davidem Baileym a patří do souboru Křížová cesta.
Paolo Schmidlin: Slečna Kitty
Italský sochař Paolo Schmidlin si troufnul rýpnout do nejvyšších sfér. Kromě papeže Benedikta XVI. neuctivě zobrazil i královnu Alžbětu v Pornokrálovně (2006). "U obou těchto plastik se ovšem naskýtá otázka, do jaké míry můžeme či máme umělecké dílo ztotožňovat s jeho případným modelem," vybízejí k diskuzi kurátoři.
Gilbert & George: V moči
"Jedna z nejslavnějších uměleckých dvojic současnosti Gilbert a George nazírá sama sebe jako živoucí sochy. Vytváří velkoformátové fotokoláže a používá mimo jiné i lidské exkrementy. V případě tohoto díla jde o pozadí, které je ve skutečnosti kapkou moči pod mikroskopem," připomněla redaktorka MF DNES Klára Kubíčková (více ZDE).
Zhang Peng: Touha po štěstí č. 1
Čínský umělec Peng se k fotografii dostal přes malířství. Decadence Now! vybírá z jeho cyklu Red, jehož ústředním tématem je zobrazení ohroženého dítěte. "Malé děti, zejména dívky, jsou zde konfrontovány s neobvyklým prostředím, ztrácejí tak svou přirozenou nevinnost a stávají se v novém kontextu zranitelnými," dodávají organizátoři akce.
Boaz Arad: Předložka z Hitlera
Předložka z Hitlera, jak zní název díla izraelského umělce Arad, je součástí instalace Pokoj lovce nacistů. Místnost, v níž je "preparovaný" vůdce položen, doplňují barevné obrazy svastik.