Handkeho Spílání publiku: hra, jejíž náboj už asi nelze znovu nažhavit

  10:37
Uznávané pražské Divadlo Komedie po předchozích sezonách české a německé zahájilo sezonu čerpající z literatury rakouské. Na úvod si vybralo kdysi skandální hru Petere Handkeho Spílání publiku.
Spílání publiku: Gabriela Míčová

Spílání publiku: Gabriela Míčová | foto: Josef Chuchma

Stejně byl ten poválečný svět zvláštní. Osvětim završila na starém kontinentě jednu etapu barbarství, etapu přesahující dosavadní lidskou představivost, etapu přitom vyprodukovanou jedním z center evropské vzdělanosti. Nicméně ještě v roce 1966 bylo německojazyčné publikum pobouřeno hrou Rakušana Petera Handkeho (nar. 1942) Spílání publiku, v níž se autor - viděno dneškem - dopustil čehosi v podstatě krotkého.

Mladý Peter Handke na Frankfurtském knižním veletrhu; nedatovaný snímek

Mladý Peter Handke na Frankfurtském knižním veletrhu; nedatovaný snímek

O inscenaci

Peter Handke: Spílání publiku 2010

Překlad Jitka Bodláková, revize překladu, scéna a režie Dušan D. Pařízek, hrají Martin Finger, Martin Pechlát, Gabriela Míčová, Stanislav Majer.

Divadlo Komedie, Praha, premiéra 10. září 2010.

Totiž: dekonstruoval divadelní iluzi a hranici mezi herci a diváky, zrušil v běžném slova smyslu postavy (čtyři figury té hry nesou označení Mluvčí 1-4) a herce razantně pootočil směrem k hledišti. Předepsal jim, aby diváky přímo oslovovali, aby do řad sedadel metali promluvy, aby publiku i spílali. Handkeho atak a apel nabourával klišé ve společnosti, která si nadále zakládala na estetických výšinách a kánonech, ačkoliv pece v koncentrácích, které nedlouho předtím likvidovaly miliony lidí na dohled a na "dočich" vlastně ještě téže generace publika, nadobro rozmetaly, zproblematizovaly pořádky, jichž bylo organickou součástí i divadelní umění se svými dávnými pravidly. Jen se tenhle posun ještě nebral vážně v potaz, ještě nechtěl být připuštěn. Ukazuje to na míru pokrytectví v oněch "zlatých šedesátých", na nevůli a unikavost, z níž Peter Handke hodlal občany probrat.

Spílání publiku: Martin Pechlát, Martin Finger a (nahý) Stanislav Majer

Spílání publiku: Martin Pechlát, Martin Finger a (nahý) Stanislav Majer

Tuhle dobovou autorskou programovou "užitkovost" je nutné při úvahách o Spílání publiku vést v patrnosti; ostatně sama se s odstupem času u vyjevuje u Handkeho textu přinejmenším stejně nemilosrdně jako ona nemilosrdnost, o niž usiloval mladý rozzlobený talent v šestašedesátém. Například Beckettovo Čekání na Godota zůstává dnes ve svém lidském poselství, ve vystižení situace západního člověka po Osvětimi, daleko radikálnější a hlubší. (Tedy pokud se inscenátoři neutíkají i k taškařicím, jak to lze zažít při nynější inscenaci Godota na Nové scéně Národního divadla v Praze...)

Spílání publiku: Martin Pechlát, Martin Finger a (nahý) Stanislav Majer

Spílání publiku: Martin Pechlát, Martin Finger a (nahý) Stanislav Majer

V kontextu dějin českého divadla je hrot Handkeho Spílání publiku navíc otupován skutečností, že právě od šedesátých let zde působili tvůrci, kteří svým pojetím divadla, svým průběžným "výzkumem" poetiky, systematicky zpochybňovali a rušili onu iluzivnost, proti níž ve Spílání publiku Handke brojí - viz třeba Nedivadlo Ivana Vyskočila či později Divadlo Vizita. Handkeho rozčílení z onoho předělu mezi "vy" a "my" pak při vědomí tuzemských průkopníků působí nyní jako vlamování se do dveří, po nichž už nezůstala ani zárubeň. Notabene Spílání publiku sice vztah divadelníků k divákovi tematizuje a problematizuje, avšak k míře jeho konkrétní inspirativnosti (je totiž každý večer jiná, protože pokaždé se sejde jiná konstelace lidí) zůstává víceméně hluchá. Je to hra, kterou se herci musí naučit odříkat, zatímco třeba absolutně improvizovaná představení Vizity brala publikum v potaz komplexněji, protože sestava hlediště, jím ten večer vysílané energetické vlny, spoluurčovaly ráz a smysl představení.

Spílání publiku: Martin Pechlát

Spílání publiku: Martin Pechlát

Co tedy dělat s Handkeho hrou tady a teď? Dušan D. Pařízek k původnímu titulu hry přiřadil aktuální letopočet, takže se v Komedii hraje Spílání publiku 2010. Vědom si nemožnosti znovu nažhavit původní společenské jádro Handkeho textu, učinil z inscenace přehlídku hereckých dovedností, sehranosti v přeříkávání replik a v koordinaci akcí a gest, zábavný a odvázaný kus, v němž se snáze orientuje divák, který Divadlo Komedie pravidelně navštěvuje, neboť herci ironicky glosují také své snažení, pozici této scény, postoje publika i kritiky k ní. "Za smysluplné považujeme jít do sebe, analyzovat (naši) současnou situaci, vrátit se k začátkům působení našeho souboru, snažit se uvažovat o práci posledních let s odstupem, přemýšlet nejen o městě, ve kterém a pro které pracujeme, ale i o sobě," vysvětluje v programu režisér Dušan D. Pařízek ty "interně" zacílené scény, k nimž vedl svůj vyladěný kvartet ve složení Martin Finger, Martin Pechlát, Gabriela Míčová a Stanislav Majer. A kromě toho má i za to, že "v roce 2010, ve světě, kde je bezprostřední kontakt s realitou nedostatkovým zbožím, je jasně čitelný apel k nezaplacení."

Spílání publiku: Martin Pechlát, Stanislav Majer a Gabriela Míčová

Spílání publiku: Martin Pechlát, Stanislav Majer a Gabriela Míčová

Jenže jak ten apel dopadá v reálném pražském představení? Inscenace v Komedii graduje v destruktivním finále: Mluvčí 1-4 sestoupí z jeviště do hlediště a divákům definitivně, neodvolatelně vyspílají - nasvěcují návštěvníky bodovými a bodajícími reflektory, lezou přes řady sedadel, křičí divákům do obličejů nelichotivá oslovení, adaptovaná a aktualizovaná na nynější českou společenskou situaci. Avšak fakticky se neděje nic: alespoň při premiéře se vyspílávané publikum ve většině usmívalo i smálo, ochotně tleskalo. Nikdo nevstal a neprotestoval, nikdo nereturnoval, nevrátil rozezlení či nadávky na druhou stranu. Proč také? Dá se vůbec takto – oním navršením vyřvávaných nadávek, které v účinku posléze zahlušují smysly diváků a anulují sama sebe - vyvolat reakce? A co by tou reakcí vlastně mělo být? A jsou na případný odpor publika herci připraveni? Nevíme, a asi se to ani nedovíme. Všechno zůstává pohodou v respektovaném divadle, všechno je to jen divadýlko, všechno se odehrává pouze jako. Nikdo na takový apel totiž asi již nevěří. Tento obraz o rozbití iluzornosti a obrazu zůstává právě už jen obrazem. Tak tedy dopadá Spílání publiku Léta Páně 2010.

Spílání publiku: Martin Pechlát, Stanislav Majer a Gabriela Míčová

Spílání publiku: Martin Pechlát, Stanislav Majer a Gabriela Míčová

Tečkou za kreací Mluvčích 1-4 je "přídavek" - výstup s pilou a sekerou, při níž herci řežou a drtí dřevěnou krychli, která tvořila jedinou kulisu na scéně. Iluze tím zřejmě chce a má být definitivně zlikvidována. Ovšem tahle demonstrace fyzické síly, po níž na jevišti zůstane hromádka dříví, už je mimo předchozí hru, zůstane odvazem samým pro sebe. Možná by bylo adekvátní se z vyspílaného hlediště vyhrabat na jeviště a řezat do těch dřevíček spolu s herci, aby tady aspoň chvíli všichni byli na jedné lodi. Pokud se tohle nestane, pak tahle řízená destrukce, na níž z diváckých řad hledíme, vlastně jen stvrzuje onu trčící bariéru mezi jevištěm a hledištěm, která zde přitom chtěla být sražena na nejmenší možnou úroveň. Spílání publiku kdysi vznikalo jako divadelní metoda přímé akce. Ale znovu: může k něčemu takovému dojít v současné Praze? Nejspíš ne, a nejspíš je to dokonce i správně.

Spílání publiku: děkovačka, vpředu Gabriela Míčová, s pilou Martin Finger

Spílání publiku: děkovačka, vpředu Gabriela Míčová, s pilou Martin Finger

Spílání publiku 2010 poetikou a profesionalitou neklesá pod vysoký inscenační průměr Divadla Komedie. Ale co do míry rezonance, zasažení, otřesu, které v divákovi zůstávají po opuštění sálu, je to kus na poměry této scény vcelku skromný.

Autor:

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Když se běží pro miminka do dlaně. Pohyb pomáhá předčasně narozeným dětem

6. května 2024  15:20

Tak malé, že se vám vejdou do dlaně. Řeč je o předčasně narozených dětech, které stráví začátek...

V predátorských titulech publikovala i Nerudová. Bylo to dávno, hájí se

6. května 2024  15:16

Danuše Nerudová je lídr kandidátky STAN a také aspiruje na post europoslankyně. Česko by ráda...

Kritická místa pod dohledem. I Česko reaguje na hrozbu ruských sabotáží

6. května 2024  15:15

Tajné služby v různých evropských zemí varují vlády, že Rusko plánuje sabotážní akce napříč...

Černý kašel polevil. Nově nakažených ubylo o pětinu

6. května 2024  15:01

V České republice za týden přibylo 1266 případů onemocnění černým kašlem, je to o 338 případů méně...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...