V GASKu, neboli Galerii Středočeského kraje, nejde jen o prezentaci skvostů české moderny i současné tvorby, ale i o to, jak jsou expozice v galerii postavené. Citlivě, inspirativně, na úrovni srovnatelné s podobnými expozicemi v Londýně, Vídni či Bruselu.
GASK v současnosti nabízí čtyři výstavy. Hlavní expozice se jmenuje Sbírka 123 a prezentuje sbírku galerie od začátku dvacátého století do současnosti s důrazem na tři hlavní období nákupů.
Sbírku začalo vytvářet vedení galerie ve šťastných šedesátých letech, kdy bylo možné koupit Štyrského, Fillu, Čapka, Šímu, Guttfreunda či Tichého a hned je vystavit. V útlumu let sedmdesátých se sice galerie soustředila i na reálný socialismus poplatných autorů, nikdo se tím však netají a jedna místnost expozice je věnována právě budovatelům. A slouží, když už jako nic jiného, coby úsměvné memento.
Další nákupy přišly po sametové revoluci a do kutnohorské sbírky přibyl Malich, Kmentová či Sýkora. Jedinečná je ovšem instalace expozice: srozumitelná, fascinující a citlivá. To je ovšem jen začátek.
Lákadlem je iluminace zachycující těžbu stříbra v Kutné Hoře, kterou na konci loňského roku zakoupil v aukci Středočeský kraj. Uzavřená v temné kóji a doplněná třemi dalšími exponáty ilustrujícími středověké umění překvapí svojí titěrností.
Historie iluminaceKonec 15. století: Iluminaci si objednal některý významný donátor, například kutnohorský měšťan nebo člen místního cechu. Dílo zobrazuje, jak se v Kutné Hoře těžilo a zpracovávalo stříbro. Autor je neznámý, zřejmě to byl někdo z okruhu pražské dílny Mistra Matouše, nejvýznamnější iluminátorské dílny té doby. Rok 1590: Petr Vok z Rožmberka dílo věnoval vévodovi Ferdinandu Tyrolskému. Rok 1920: Miniatura byla objevena v soukromé sbírce rakouského sběratele. Po roce 1920: O díle nejsou žádné zprávy. Je sporadicky publikováno v odborné literatuře, výhradně však pouze v černobílé reprodukci. Konec roku 2009: Dílo se nečekaně objevuje v aukčním katalogu Sotheby’s v Londýně. Jedná se o položku číslo 18. Vyvolávací cena je 100 tisíc liber. Odhadní cena se pohybuje mezi 200 tisíci až 300 tisíci liber, což je v přepočtu 5,8 až 8,7 milionu korun. |
Pak následují další dvě výstavy a chodba s dětským koutkem. Ten koncipovala Eva Koťátková jako tvůrčí prostor pro návštěvníky, jejichž pobyt v galerii není vnímán jako nežádoucí či otravný, ale počítá s tvořivým přístupem. Procházka galerijními chodbami motivuje k zásahu, k vyjádření se – malí i velcí zde mohou dotvořit časovou osu Jiřího Franty a Davida Böhma, která s vtipem a grácií komentuje dějiny naší civilizace.
Ty největší bomby však mají teprve přijít: sbírka Kontakt rakouské Erste Group, která představuje tvorbu tří desítek umělců ze střední a východní Evropy (za Česko Milan Knížák a Jiří Kovanda, za Slovensko Ján Mančuška, Denisa Lehocká a Stano Filko), a předně výstava postavená Zbyňkem Baladránem a Jiřím Thýnem a nazvaná Emil Filla: archiv umělce. Koncept i instalaci je možné bez jakýchkoli rozpaků prohlásit za geniální.
Galerie Středočeského kraje je pod vedením ředitele Jana Třeštíka a v novém hávu Jezuitské koleje působí jako naprosté zjevení. Návštěvníka uhrane.
Co do prezentovaných děl má Veletržní palác Národní galerie i třeba Pražákův palác Moravské galerie v Brně výrazného konkurenta – jakkoli je na místě nebrat GASK jako konkurenci, ale jako nového přátelského hráče. Co se týče nabízených služeb, GASK ostatní instituce skutečně předčí. Takhle má vypadat současná evropská prezentace umění. Klobouk dolů.
Sbírka 123, Kontakt, Iluminace a Emil Filla: Archiv umělce
GASK (Galerie Středočeského kraje), Jezuitská kolej, Barborská 53, Kutná Hora, vstupné 60 až 120 korun
Hodnocení MF DNES: 100 %