Na londýnské nádraží přijelo po sedmdesáti letech 27 z Wintonových dětí. Cestující na trati Praha - Londýn urazili přes 1 200 kilometrů.
"Byla to krásná cesta, jela jsem se sestrou, její dcerou a svým synem. Mluvila jsem s ostatními ‚dětmi‘, moc jsem si to užila a nikdy na to nezapomenu," vyprávěla ve vlaku při cestě do Londýna jedna z Wintonových zachráněných dětí Alice Mastersová.
Winton své "děti" přivítal přímo na peroně. Na nádraží měl projev on, i jeho dcera, která s "dětmi" jela vlakem z Prahy. "Jsem rád, že jsem se s vámi opět setkal. Tuhle cestu bylo určitě těžší zorganizovat než tu před sedmdesáti lety," vtipkoval Winton. Cestující jej odměnili bouřlivým potleskem.
Atmosféra na nádraží je nabitá emocemi. Při řeči Zbyňka Honyse z Českých drah, který na myšlenku Winton Train přišel, se klepe hlas i překladatelce, která jeho proslov tlumočí.
Dokumentarista Matej Mináč kvůli dobrým záběrům tlačil davem dopředu a dostal se tak do konfliktu s policií. Cestující se ještě chtějí s Wintonem vyfotit. Poté již prázdný vlak zahouká a z londýnského nádraží odjíždí.
Cesta Wintonova vlaku kopírovala trasu, kterou musely děti před sedmdesáti lety urazit. Vlak jel přes Německo a Nizozemsko a pak zamířil trajektem do Velké Británie. Ve vlaku jelo dvaadvacet Wintonových dětí, které doprovázeli jejich příbuzní. V britském přístavu Harwich přistoupilo dalších pět.
Akci přála i britská královna, která poslala organizátorům cesty dopis, v němž Wintonovým dětem přeje šťastnou cestu.
Oficiálního vyvrcholení cesty se účastnil i předseda Poslanecké sněmovny Miloslav Vlček. Do historického vlaku nastoupil v přístavu Harwich a projel poslední úsek trasy do Liverpool Street Station.
"V Londýně přednesl krátký proslov a předal siru Wintonovi pamětní list a medaili. Následně se zúčastní recepce pořádané Velvyslanectvím České republiky v Londýně na počest Wintona," uvedla Vlčkova mluvčí Kristýna Landová.
Posluchače na nádraží šéf Sněmovny zaskočil, když ve své řeči opakovaně překřtil sira Wintona na "Winstona", snad kvůli asociaci s jiným britským rodákem a velikánem, sirem Winstonem Churchillem. Přítomné organizátorky se chytaly za hlavu.
V čele historického vlaku jely z Prahy hned dvě parní lokomotivy, které táhly deset vozů I., II. a III. třídy. Do čela soupravy postavily České dráhy parní lokomotivu známou pod přezdívkou Zelený Anton. Vyrobili ji v roce 1937 v plzeňské Škodovce.
Druhou lokomotivou byl Albatros v barvách československé státní vlajky vyrobený v roce 1947. Až do cíle cesty nedojely, v Německu je vyměnili za jinou, z Harwiche do Londýna pak vyrazí úplně jiná souprava. - O Wintonově vlaku čtěte zde
Cestující čekalo na trase Praha - Londýn několik zastávek. V Norimberku, večeře v synagoze v Kolíně nad Rýnem či uvítání českého velvyslance v přístavu Hoek van Holland. Cestu zpříjemňovala jazzová kapela The Hottentots Orchestra, všudypřítomní kameramani a také šéf jídelního vozu. - čtěte Nejdříve zval k obědu...
Některé z Wintonových dětí se se svým zachráncem již několikrát viděly. "Nicholase Wintona už jsem viděla mnohokrát. Navštívil mě i ve Washingtonu a já zase jeho v Londýně," vypráví Alice Mastersová slovensky.
"Nemám moc šanci s někým mluvit česky nebo slovensky, ale když jsem doma sama, tak myslím stále ve slovenštině," vysvětluje Alice.
Když před sedmdesáti lety nasedala do Wintonova vlaku, bylo jí čtrnáct let. Po válce se přestěhovala do Washingtonu.
Projekt Winton trainInspirace dobrem připomíná události před vypuknutím 2. světové války. Tehdy mladý britský bankovní úředník Winton vypravil přes hitlerovské Německo celkem osm vlaků a zachránil 669 převážně židovských dětí. - Že bude tak hrozně zle, nevěděl nikdo K vůbec největšímu transportu, který Winton naplánoval na 3. září 1939, aby zachránil 251 dětí, nikdy nedošlo. 1. září 1939 vypukla válka. Žádné z těchto dětí válku nepřežilo. Wintonův poslední vlak ale nakonec vyjel, a to o sedmdesát let později. |