Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tihle Zaostalí nezaostali

  4:00
Dali se dohromady právě před dvaceti lety: Zaostalí - skupina čtyř, později šesti umělců, jejichž práce jsou nyní k vidění v Městské knihovně v Praze.

Zaostalí po ukončení instalace Hromady (1992) - Zaostalí po ukončení instalace Hromady, 1992, výstavní síň Mánes, Praha | foto: Jiří Putta

Rok 1987 výtvarným skupinám přál skoro tolik jako 60. léta nebo období první republiky: zrodili se Tvrdohlaví, z nichž o sobě dodnes dávají vědět jak jejich producent Václav Marhoul, tak František Skála či Petr Nikl. Vznikla i skupina 12/15 (Pozdě, ale přece), která sdružila především malíře Jiřího Načeradského, Michala Rittsteina nebo Jiřího Sopka.

Bylo jich šest
Mezi Zaostalé se od počátku počítala čtveřice Zdeněk Beran (1937), Hugo Demartini (1931), Bedřich Dlouhý (1932) a Pavel Nešleha (1937-2003). Co jméno, to osobitě laděný projev: Beranův živelný informel, koketující s uměním akce i konceptu, Demartiniho sochařská díla, předvádějící posedlost dokonalými geometrickými tvary, Dlouhého "divné" koláže a asambláže a Nešlehovy takřka mystické práce, střídající kresbu a fotografii.

Rok po ustanovení se ke kvartetu přidali architekt Karel Kouba (1929-1996) a skladatel nové hudby Jan Klusák (1935). Šestice "zaostalých", kteří svým názvem vyvolávali jednak ducha dada, jednak připomínali filozofii tzv. chudého umění, užitkujícího civilizační odpad, se spolu prvně představila na neoficiální výstavě Forum 88 v pražské holešovické tržnici.

O čtyři roky později, už ve zcela nových kulturních i společenských souvislostech, připravili pro expozici Situace 92 v Mánesu kolektivní dílo Hromada. Videozáznam a fotografie z této monstrózní instalace, halabala poházených pestrobarevných pláten a různých dalších objektů, je možné zhlédnout i na nynější retrospektivě v Městské knihovně.

Chlad a živly
Expozice je přehledná a střídmá; navozuje dojem jednolitého celku, i když každý z autorů má přesně vyhrazený svůj prostor - s výjimkou Klusákovy reprodukované hudby, která vytváří takřka všudypřítomné pozadí. Výstavu symbolicky otevírají Beranovy "kufry": řada barvami zacákaných zavazadel, jež se táhne středem vstupního sálu. Jako by šestice poutníků vešla a počala hned za prahem radostně vybalovat své kreace pro následující místnosti.

Po zmíněné multimediální historické vsuvce se před divákem otevře "bílý sál" Huga Demartiniho: jeho abstrahované tvary, zde nejčastěji na bílo natřené krychle a kvádry, jsou buď vystavovány různým deformacím (některé se drolí, jiné jsou proražené), anebo shlukovány do větších kompozic.

Je to ukázka umění, které chladně a monumentálně, jaksi hrdě a nezúčastněně trvá; je průzračně jednoduché, čitelné, a při tom ve své obecnosti dovoluje divákovi takřka neomezenou projekci vlastních představ a rozvíjení svých osobních příběhů.

Místnosti vyhrazené Pavlu Nešlehovi naopak zaplňují živly: fotografované, uhlem či pastely kreslené; tu realistické, tu jakoby snové výjevy, na nichž rozpoznáváme vodu, oheň, otisk lidské nohy v písku. Autorova výrazová škála sahá od připomínek kresebných fantazií Alfreda Kubina z počátku minulého století (Lesk a bída apokalyptických koní) přes sugestivní pastelové kresby, vyzařující podobně magickou energii jako díla Henryho Fuseliho či Williama Blakea (Záznamy světla) až po nepříliš důvtipné sekvence vytržené z televizního vysílání.

Hra s vystrčeným zadkem
Díla Karla Kouby, zřejmě nejméně známá z vystavených prací, jsou podobně přísná a čistá jako práce Demartiniho. Jeho černobílé kresebné záznamy různých struktur se dějí ve více plánech: jakoby pod lupou zvýrazňují detail, narušují celek prázdnými kruhy, čtverci, pruhy. A zklidňují divákovu mysl před groteskou, která před ním exploduje v místnosti věnované Bedřichu Dlouhému, mimo jiné spoluzakladateli legendárních Šmidrů.

Na Dlouhého práce bychom mohli přilípnout štítek postmoderní: autor pracuje s různými médii, vstřebává styly od klasické malby po divoký informel, má smysl pro akci i gesto, ctí samotnou barvu i čistotu tvaru - ale jeho podivná plátna, rozlézající se do prostorových srostlic, se rodí především ze hry. Pro Dlouhého jsou dějiny umění látkou, se kterou lze svobodně manipulovat - stejně jako lze vznosná témata bez skrupulí vystřídat motivy posbíranými na smetišti (Autoportrét z roku 2002).

A Zdeněk Beran? "Jeho" sál, prodlužovaný zrcadly umístěnými na zadní stěně, je zvláštní tím, že tu stěny zůstaly skoro holé. Jako by artefakty někdo jen vhodil dveřmi dovnitř: některé k divákovi obracejí svá záda, jiné polehávají na nosítkách, dalším je vidět do tváře jen zpola. Beranovy abstraktní malby sice v této zběsilé a chaotické instalaci nazvané Skrumáž obrazů, asambláží, objektů a struktur poněkud zanikají, ale šlo autorovi o něco jiného? Vždyť na několika obrazech se na návštěvníka "směje" vystrčený nahý zadek.

Retrospektiva Zaostalí je povedenou expozicí: rozmanitost autorských poetik z ní činí napínavou podívanou, v jejímž závěru si divák uvědomí, jak absurdní jméno si skupina dala. Jenže "Předjímaví" - to by znělo příliš hrdě...

SKUPINA AUTORŮ: Zaostalí forever
Galerie hl. města Prahy - Městská knihovna, Mariánské nám. 1, Praha, kurátoři Petr Wittlich a Mahulena Nešlehová. Výstava trvá do 25. listopadu, plné vstupné 120, snížené 60 korun, www.ghmp.cz
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autoři:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

24. dubna 2024

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

29. dubna 2024

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem

25. dubna 2024  11:32,  aktualizováno  11:43

Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...

„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády

30. dubna 2024  19:59

Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Už jsme to viděli. Pocit, který vzbuzuje Vedlejší produkt

28. dubna 2024  21:10

Premium Ukázkový příklad, proč divák při sledování premiérových českých krimiseriálů nabývá dojmu, že už to...

Plodková s Hádkem budou Náhradníci, miminko jim odnosí Gruzínka

2. května 2024

Osmidílný seriál Náhradníci začala natáčet televize Prima. V hlavních rolích příběhu scenáristky...

RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar

2. května 2024

Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...

Že my mladí stále něco řešíme? Ničíme generační traumata, říká Pam Rabbit

1. května 2024

Premium Nerada škatulkuje lidi podle toho, jestli vyrůstali s internetem a mobilem, nebo bez nich. Je...

RECENZE: Dospívání lemují sex i alkohol, dosvědčují přisprostlé Sopranistky

1. května 2024  16:10

To, že nejen pro děti a rodiny hraje Malá scéna Hudebního divadla Karlín, přesvědčují Sopranistky....

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...