Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Genesis se ukázali jako poetický dinosaurus

  1:54
Velkolepost scény, ilustrované efekty s poetikou Laterny Magiky, to vždy patřilo ke koncertům kapely Genesis. Před patnácti lety stejně jako nyní. Technika pokročila, muzika zůstala stejná.

Je to dobře nebo špatně? Je to pochopitelné. Vždyť kapela Phila Collinse, Mika Rutherforda a Tonyho Bankse vydala v této základní sestavě poslední album v roce 1991. A více než 20 tisíc lidí, kteří se ve středu večer vypravili na upravenou plochu parkoviště u pražské Sazka Areny, očekávalo právě tradiční, legendární hudbu Genesis. Nechtěli ji slyšet v posunu a la Chemical Brothers nebo Green Day.

Na druhou stranu Genesis provází jakási chladná profesionalita, rozvleklejší vrstvení motivů, které jakoby směrovaly kapelu ke „starobné" vážné hudbě. A k odměřené dokonalosti, slepé uličce, jež zaváněla nudou v místech, kde se ztrácela melodie.

Přitom je dobré Genesis poslouchat, nejlépe v sedě, to platilo i ve středu. Já nemůžu tančit (I Can´t Dance), zpíval Collins v prvním přídavkovém hitu a vlastně tím leccos napověděl o stylu kapely, jež přežila odchod Petera Gabriela v roce 1975 i následujíci revoluci punkerů, kteří nesnášeli stadionové dinosaury. Přesně takové, jako jsou Genesis.

Ti ve dvou a půl hodinovém koncertu předvedli, že i dinosaurus může být poetický, ba hravý. Mamutí scéna zdálky připomínala obří rybářskou síť, zavěšenou na sedmi světelných věžích, jež trčely k nebi, a vkusně ilustrovala každou píseň.

Koho nudily mezihry klávesisty Tonyho Bankse nebo rozvleklejší instrumentální pasáže, mohl sledovat hru světel a projekcí. Vlastně jakousi barevnou hudbu, jež podobně jako u Pink Floyd splývala s písněmi.

Show se odvíjela od počátečních projekcí na dvou postranních vejčitých plátnech, která připomínala zrcadla. Pak se postupně rozsvěcela celá plocha a při Land Of Confusion (1986) mohlo publikum vidět postavu zpěváka Phila Collinse v nadživotní velikosti, promítnutou přímo do středu scény.

Během songu In The Cage (1974) se kapela blýskla animovaným projekcemi běžce, hit Home By The Sea z roku 1983 ilustrovala animace hororového domu se žlutě zářícími okny, aby náhle po každém ze sedmi stožárů vyjely vzhůru svítící zdviže. Jejich reflektory plály jako oči robotů.

Při I Know What I Like (1973) se kapela ponořila ještě hlouběji do historie. Na plátně, které připomínala obří panoramatické kino, defilovaly rané sestavy Genesis včetně současné koncertní pětice, kterou doplnil výtečný bubeník Chester Thompson a kytarista Daryl Stuermer.

A jedinečná, kultivovaná show se posunula až k animaci krajin. Ta stejně jako zvuk písně Ripples (1976) připomínala podobně členitou muziku britské kapely Yes, ve které mohl Collins bubnovat, kdyby v roce 1970 neodpověděl na inzerát Genesis.

Vrcholem vizuálního ztvárnění byla skladba Domino (1986), připomínající známou reklamu společnosti O2, ve které se rytmicky střídaly grafické obrazce a zároveň padaly kostky domina. Nechyběl ani ohňostroj při vytleskáváném hitu Invisible Touch (1986) a po přídavku I Can´t Dance (1991) koncert uzavřela komorní, jímavá skladba The Carpet Crawlers z roku 1974, již kapela nahrála na památném gabrielovském albu The Lamb Lies Down On Broadway.

Exkurze do minulosti kapela prováděla v jakýchsi směskách písní ze 70. let, jež doplňovaly „osmdesátkové“ pecky Turn It On Again (1980, ta se vynořila z instrumentálního úvodu), pochopitelně nesměl chybět dramatický trhák Mama (1983), ve kterém z hypnotických pasáží vystřeluje Collinsův hlas, gradující až do křiku. Zazněla i křehká balada Follow You Follow Me (1978), jež odhlečovala masivnější bloky muziky, stejně jako bubenické dvojsólo Phila Collinse s Chestrem Thompsonem.

Styl Genesis si zachoval vlastní pečeť, již nepoškodil čas. Díky solidním písním a hlasu Phila Collinse, který kapelu vždy vracel zpátky na zem, k lidové zábavě. A právě v kompromisu mezi hudebním profesorstvím kapely a Collinsovým bavičstvím nejspíš tkví živé kouzlo Genesis.

Phil Collins koncert utáhl s přehledem, který známe z jeho předchozích pražských vystoupení. Fotil si publikum z pódia, česky děkoval a uváděl některé písně. Při Throwing It All Away (1986) si hrál s publikem jako kočka s myší, když přinutil levou, pravou nebo střední část arény tleskat podle svých „spartakiádních" pokynů.

Bylo jasné, proč Genesis pohořeli s mladším pěveckým náhradníkem Rayem Wilsonem, i když spolu natočili dobrou desku Calling All Stations a v roce 1998 se ukázali i v Praze. Collinsův talent, hudební apetit i „černošský“ vokál je tak jedinečný a všestranný, takže spolu s Genesis obejme arény. No a takhle nějak, pravda trochu nostalgicky, jsme si to s kapelou tentokrát užili.

GENESIS
Turn It All Again Tour, 20. června 2007, Praha. Pořádala agentura Live Nation/Interkoncerts.
Hodnocení iDNES.cz: 80%

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Pekelné déjà vu. Rammstein po dvou letech opět rozpálili pražské Letňany

12. května 2024

Premium Téměř na den po dvou letech se na pražské Letiště Letňany vrátila německá industriálně metalová...

SÓLO PRO KOTLETU: Pane ministře, co takhle status umělce i pro pornoherce?

18. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat

18. května 2024

Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...

Nehrál, prostě byl. Uhrančivý Jean Gabin nesnášel slávu, miloval život v ústraní

18. května 2024

Jeden z nejpopulárnějších evropských herců své doby Jean Gabin se narodil 17. května 1904 v Paříži....

Cirkus je o soudržnosti. Naučil mě být týmový hráč, říká tanečník Bubeníček

17. května 2024

Premium Pochází z cirkusové rodiny, měl být akrobatem jako jeho rodiče, ale kolem jedenáctého roku se vydal...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....