Otázka tedy je, jaké by Pražské jaro do budoucna mělo být. Zůstat klidným domáckým festivalem se zavedenými rodinnými rituály, nebo se přeměnit na výbojnou událost, před níž ostatní tuzemský kulturní život ustoupí stranou? Určitě to druhé! Jenže v současnosti si lze těžko představit, že Pražské jaro prostoupí přinejmenším celé centrum města, že jím budou žít obchodníci od majitelů luxusních restaurací a hotelů až po prodavače párků a že na vlastní dramaturgické jádro se nabalí další umělecké i společenské aktivity, jdoucí až na hranici nonkonformnosti. Zatím má Pražské jaro svůj pietní akt na Vyšehradě, další, vesměs nudný akt na Staroměstské radnici a vyjížďku do Křečovic k hrobu Josefa Suka. A také své bleděmodré praporky v ulicích. Je to všechno jaksi ztuhlé a stereotypní.
Na druhou stranu nutno připustit, že nové festivalové vedení v čele s Romanem Bělorem se o dravějším způsobu „zviditelnění“ snaží přemýšlet. Letos poprvé vyšly inzeráty v prestižním britském časopise Gramophone a objevila se i avíza na francouzském hudebním televizním kanálu Mezzo. Rýsuje se prý znovuobnovení trvalejší spolupráce s Českou televizí.
Pražské jaro si ze své podstaty stále drží pověst vrcholu sezony. I když on je to spíše takový pahorek nad nížinou. Při sledování letošního ročníku se opět vnucovaly pochybnosti, zda vše v programu musí být, zda všichni umělci dosahují patřičných kvalit, zda festival někdy nepřipomíná spíš atraktivní pokračování běžné koncertní sezony českých umělců, zda se některé tváře příliš neopakují (to se bohužel týká i předběžného programu příštího ročníku), zatímco jiné v Praze postrádáme, zda divadelní řada má smysl ve stávající „přidružené“ podobě.
Letošní ročník upřel dramaturgickou pozornost na Igora Stravinského, od jehož narození tento rok uplyne 120 let. Z uměleckého hlediska několik koncertů vysoce převýšilo průměr: na prvním místě vystoupení Oslo Philharmonic Orchestra s šéfdirigentem lotyšského původu Marissem Jansonsem. Jen na okraj: tihle Norové dokázali přes dvacet let žít s jedním šéfem, navíc Nenorem (a on s nimi samozřejmě). Přínosem rozhodně byla řada pěveckých recitálů a událostí se bezesporu stala i světová premiéra oratoria Sylvie Bodorové Juda Makabejský; svým záskokem za Maxima Vengerova nadchnul houslista Gidon Kremer.
Hladinu rozčeřil svérázný turecký klavírista Fazil Say, jenž hrál s pomocí počítače Stravinského Svěcení jara sám se sebou. Senzacechtivému publiku však zároveň podsunul i Bacha. Say chce vyprovokovat diskusi o možnostech prezentace klasické hudby pro současné publikum, a to je správné. O jeho koncertu vznikne dokumentární pořad. Doufejme, že bude nápaditější než většina jiných televizních snímků z oblasti klasické hudby, jejichž invence se často vyčerpá záběrem na mluvící hlavu strnule sdělující divákům, že „vážná hudba není vážná“.
Málo výbojné Pražské jaro
Fazil Say - Jedenatřicetiletý turecký klavírista, jazzman a skladatel Fazil Say. | foto: Struny podzimu
Tipy z televizního programu
Recenze: Cizinec 50 %, Na nože 60 %, Mrtví neumírají 55 %, Želary 65 %, Bohemian Rhapsody 60 %, Noční hra 55 %, Zkrocená hora 80 %, Hanebný pancharti 70 %, Krotitelé duchů 35 %, Twilight sága: Nový měsíc 30 %, 300: Bitva u Thermopyl 50 %
Klíčová slova: Josef Langmiler, Smrt krásných srnců, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí
Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
Mlčí ve své pokoře. Bílá Voda dala hlas všem sestrám, přemýšlí Jana Pidrmanová
Premium Díky románu Bílá Voda nechala spisovatelka Kateřina Tučková promluvit mlčící řádové sestry,...
Zahalení a anonymní. Kapela Sleep Token zahraje na podzim v pražském O2 universu
Po úspěšné loňské tuzemské koncertní premiéře na festivalu Rock for People a měsíc poté vyprodaném...
Branže se změnila. Výhodu má ten, kdo opravdu umí hrát naživo, říká Habera
Premium Oblíbený zpěvák a obávaný porotce ze Superstar si se svým věkem hlavu neláme. Nemám na to čas a asi...
RECENZE: Jaká je Povaha lásky, když selský rozum potká intelektuálku
Při udílení Césarů zvolili francouzští akademici za nejlepší zahraniční film čerstvou novinku...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!