Účast na workshopech při tom není nijak omezena, není třeba být profesionálním tanečníkem.
V úterý a ve čtvrtek vystoupí ve Studiu Damúza kjótský tanečník Ken Mai, představitel stylu butó, známého například z podání Mina Tanaky či skupiny Sankai Juku v Arše. Jeho představení Flower City a Eastern Scent uvedou taneční a pohybový workshop, který se odehraje od 5. do 11. července v prostorách Galerie Doubner na Václavském náměstí.
Taneční workshopy v Praze: |
Ken Mai - butó Lamine Gueye - africký tanec |
Od 15. července povede Ken Mai workshop v novém kulturním centru v měšťanském pivovaru v Broumově. Účast na něm však není podmíněna absolvováním pražské dílny. "Workshop bude směřovat k představení před publikem," říká Petr Bergman. "Účastníci se budou učit základům tance a pohybového divadla, bude se hodně improvizovat. Ken Mai obvykle zadává účastníkům dílny témata, lidé improvizují a on pak s výsledných obrazů poskládá představení," popisuje Petr Bergman.
Od 12. do 15. července povede v Praze svoji taneční dílnu Lamine Gueye. Workshop se odehraje v objektu v Preslově 9 na Smíchově, do nějž se vstupuje z parku za vilou Portheimka.
Senegalský tanečník Lamine Gueye pomáhá účastníkům workshopu objevovat a vnímat vlastní tělo. Učí lidi pohybovat se nejvhodnějším a nejzdravějším způsobem a ukazuje, že široké možnosti pohybu a nevyužité rezervy má každý, nikoli jen školený tanečník. Lamine Gueye ovládá řadu tanečních technik, pracoval s renomovanými učiteli Hortonovské techniky či metod Alvina Aileye, studoval v Institutu Jose Limona v New Yorku. Na tomto základě buduje svoji taneční filosofii a obohacuje zvládnuté techniky o prvky afrického tance.
Workshop začíná pomalými pohyby, dýcháním, důrazem na uvědomování si těžiště, místa, odkud vychází veškerý pohyb. Lamine Gueye nechává účastníky, aby svá těla doslova rozezněli rytmickým dechem, hlasitými výdechy, střídáním velmi intenzivních i velmi pomalých pohybů. "Buďte jako vítr, jako lokomotiva, ne jako balerína," opakuje často, když se snaží přimět lidi k co nejspontánnějšímu pohybu, k maximálnímu uvolnění emocí.
Lidi na parketu vede nenápadně od jednoduchých pohybů a cvičení až po složitější a fyzicky namáhavější taneční kroky, obrátky a cviky. Vše je o postupném uvolňování, účastníci dílny se skrze namáhavý souboj s vlastním tělem propracovávají ke spontánnosti, k pohybům, prováděným s intenzitou a zároveň lehkostí divokého zvířete.