KVALITA A KVANTITA
Pavel Machek, jehož jihlavská firma Nonlibri vstoupila na tuzemský elektronický knižní trh jako první, otevřel možnost publikování prakticky komukoli. Po roce provozu na stránce www.neknihy.cz však řeší otázku: Jak se nezahltit grafomany?
"Zpočátku jsme brali všechno. Nyní řešíme dilema kvantita versus kvalita," říká Machek, ale dělit došlé rukopisy na "horní a dolní patro" se zdráhá: "Literatura se nedá měřit a šance pro každého autora je jedním z obrovských kladů internetového nakladatelství." Na druhé straně připouští, že renomovaní autoři mohou odmítnout být v takovém společenství.
Natáhni si třeba Wildea |
Přenosné elektronické knihy, tzv. e-knihy, se zatím nešíří s famózní dynamikou. Hlavně z uživatelských důvodů: cena, váha, omezená životnost baterií, nároky na oči a koneckonců "jednotná grafická úprava" natažených titulů nedokážou vyvážit klady čtečky, tedy především kapacitu, která dovoluje nosit s sebou pomalu celou knihovnu. V dohledné době, řekněme do pěti let, by se však měl masově rozšířit e-papír. S tím se pak objeví "skutečné" elektronické knihy, v nichž se bude moci listovat. Vyvíjený a někde již požívaný e-papír je zhruba dvaapůlkrát tlustší než papír klasický a spotřebu energie nárokuje jen při změně zobrazovaného obsahu. Vraťme se však do dneška, protože elektronické knihy mají své využití i bez čtečky, tedy se stolním počítačem či s notebookem. Konkrétní příklad: například ze stránky www.barnesandnoble.com si jednak můžete volně stáhnout čtecí programy buď Microsoft Reader nebo Glassbook Reader, jednak si též zdarma můžete stáhnout některý z nabízených textů evropských klasiků, samozřejmě hlavně anglosaských (ale jsou tu třeba i Hugo či Kafka v angličtině). Například Wildeův Obraz Doriana Graye má objem velmi únosných 550 kB. Když jej rozbalíte a napustíte do čtecího programu, zjistíte, že jde o titul čítající 351 stran, kde je ke slavnému textu přidán úvod o autorovi a také několik jeho povídek. A třeba v programu Microsoft Reader si můžete vytvořit elektronickou záložku, na níž se vám při příštím čtení kniha otevře, zvýrazňovat slova, hledat též slova, psát své vlastní poznámky. Kdo tedy k dílu klasika v angličtině přistupuje více se studijním než s běžným čtenářským zájmem, má zde již velmi zajímavou alternativu k papírové verzi. |
Ani jinak dynamické brněnské nakladatelství a vydavatelství Computer Press nemá zatím ve svém elektronickém edičním profilu úplně jasno. Avizovaný počet tisícovek titulů, které se pod internetovým obchodem Vltava (na www.ebooks.cz) měly ročně objevit, se ztenčil na tisíc a v žánrech se teprve uvidí. "Nechceme se omezovat na žádnou oblast, v podstatě by to mělo fungovat jako tržiště, na němž by se mohlo vydávat téměř cokoli. Osobně si myslím, že zájem bude spíše o odbornou literaturu," říká Pavel Knapp, vedoucí internetových projektů Computer Press.
PRŮVODCE I POVÍDKY
Na cestopisnou tematiku vsadil jindřichohradecký Globus. Na stránce www.globus-online.cz/eguide/index.html lze už několik týdnů najít Nerudovy črty z Říma, ovšem také Haškova Dobrého vojáka Švejka v zajetí. Za titul zaplatíte něco okolo padesátikoruny. Ředitel nakladatelství Jozef Petro připravuje vydání Českého Krumlova z cyklu Sedláčkových Hradů a zámků nebo Goethův Řím v němčině a chystá elektronické verze všech svých průvodců. "Dovedete si představit, že si svého průvodce stáhnete do kapesního počítače přímo v Římě? Ale chceme vydat i beletrii autorů, kteří již nejsou chráněni copyrightem, reeditovat tituly již dávno rozebrané či dát prostor autorům, které kamenná nakladatelství odmítají."
Pražské firmě Amos Editio se její "elektronický literární program pro náročnější čtenáře" před loňskými Vánocemi rozjet nepodařilo. "Nezískali jsme včas kryptovací klíč, který by bránil stahování textů bez placení," vysvětluje Jiří Knébl. Server chtějí spustit v březnu a z plánů neslevili: publikovat desítky titulů ročně - naučnou literaturu, hudebniny a kvalitní beletrii. Konkrétnější údaje Knébl tají, bojí se zneužití konkurencí. Připouští jen, že cena elektronických knih by se mohla vyšplhat až k částce, kterou platíme za tituly tištěné.
Beletrii nabízí ke stažení také obchod s elektronickými texty Villusion, na jehož stránce www.evidky.cz publikují své prózy Ondřej Neff, Lydie Junková a Michal Viewegh. "U krátkých literárních útvarů můžeme cenu držet velmi nízko, čímž jen málo čtenářů bude mít potřebu získat povídku nelegálně," uvažují Josef Rafaj a Jiří Koudelka ze společnosti Villusion. Nabídku rozhodně nechtějí omezit na trojici zmíněných autorů, tento týden se na jejich stránkách mají objevit další povídkáři.
NOVÉ PÍSEMNICTVÍ?
A co říkají elektronickým knihám autoři? Ve svých předpovědích jsou umírnění: elektronické knihy ty tištěné prý neohrozí. Ondřej Neff své tvrzení, že papírová produkce je mrtvé maso, chápe jako nadsázku. "Je to jen experiment," tvrdí Viewegh. "Asi jsem sám proti sobě, ale já bych si povídku z internetu nestáhl. Na počítači bych ji číst nechtěl a čtečky se u nás ještě neprodávají. Jsem konzervativní."
Podle Neffa se brzy vytvoří nový druh literárního projevu, texty "anonymní, krátké, které se šíří rychlostí stepního požáru a ve vlnách, objevují se třeba pětkrát denně, a pak je čtvrt roku klid". Symptomatická je podle Neffa stránka www.geocities.com/TimesSquare/Tower/5190/kure.html, kde je nastolena otázka: Proč přeběhlo kuře přes cestu? Formou citátů na to pak "odpovídá" kupříkladu Buddha, Einstein, Mussolini. A lidé mohou výroky doplňovat vlastními úvahami. "I toto je literatura, jen z jiné strany: nemá autora," upozorňuje vydavatel internetového deníku Neviditelný pes.
Právě Ondřej Neff by se mohl stát českým prototypem internetového spisovatele; pro "evidky" už napsal pohádku. Paradoxem však je, že své publicistické texty z Neviditelného psa vydal knižně a stejně tak učinili další internetoví publicisté Ivan Straka, Viktor Šlajchrt a Jan Čulík. To svědčí přinejmenším o tom, že kouzlo a "závaznost" papírových svazků trvá.
Elektronické knihy lze nahrát do čtečky (na snímku) nebo do běžného počítače či notebooku. |