Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pecková v Salcburku obstála

  11:33
L'amour de loin je sice první operou Kaiji Saariaho, nicméně tato finská skladatelka (nar. 1952) vkročila do rakouského Salcburku, na tamější slavný festival, jako už renomovaná modernistka, s jejíž hudbou se lze potkat na všech prestižních světových festivalech. Francouzské libreto Amina Maaloufa je postaveno na legendárním příběhu trubadúra Jaufré Rudela a jeho vysněné lásky.

Skladatelka pojala zpracování střídmě a přehledně, nikoliv však prostě nebo prvoplánově - na dvouhodinové ploše opery (hraje se bez přestávky) si vystačí se třemi protagonisty (Dawn Upshawová, Dagmar Pecková, Dwayne Croft), sborem a velkým orchestrem.

Inscenátorům se od skladatelky dostává ke zpracování tvar, který je svou čistotou a přehledností spolehlivý a inspirující. U autorky, jež se dokáže pohybovat v krajních polohách moderny včetně elektroniky - i ta je ostatně, byť velmi střídmě, použita v partituře této opery -, jde stylově možná trochu o "krok zpátky", na druhé straně se právě v tomto řešení projevuje cit pro povahu žánru. Pěvecké party jsou zpěvné, psány umělcům na tělo - ať už skutečně (v případě Dawn Upshawové), anebo "jakoby" - to v případě Dagmar Peckové, která přijala roli Poutníka jako záskok za onemocnělou kolegyni, avšak part jí zjevně nejen vyhovuje, ale dokonce její hlasové dispozice až zázračně podporuje a nadnáší!

Kaija Saariaho: L'amour de loin.
Opera o pěti dějstvích
Libreto: Amin Maalouf
Hudební nastudování: Kent Nagano
V hlavních rolích: Dawn Upshawová, Dagmar Pecková, Dwayne Croft
Režie: Peter Sellars
Premiéra 15. srpna 2000, Felsenreitschule, Salcburk

Ani orchestr není nikterak výbojný, avšak je neobyčejně barevný a s velkým zvukovým potenciálem, který dokáže obrovský prostor salcburské Felsenreitschule dokonale vytěžit. Specifická úloha je svěřena sboru - zatímco party protagonistů důsledně sledují sdělnou linii libreta, sbor podle potřeby symbolizuje (v první části například ztělesňuje svět přátel, který hrdina opouští), dotváří atmosféru, přináší do poetiky díla kupříkladu hravost či mnohoznačnost a spolu s originálně řešenou scénou přispívá k strukturální hloubce a propracovanosti výsledného tvaru.

Scéna je dílem George Tsypina - jeviště je proměněno v mělký bazén, je to horizontální záběr, v jehož směru se pohybuje hermafroditní postava Poutníka v podání Peckové. Dva zbývající protagonisté mají pro své účinkování vymezeny dva průsvitné tubusy na protilehlých stranách pódia - každý se v tom svém pohybuje vertikálně, Jaufré Rudel Dwayna Crofta ve výtahu, komtesa Clémence Dawn Upshawové po otočném schodišti. Skleněné šachty současně znázorňují dva světy, o jejichž sblížení všichni zúčastnění usilují - v závěru za cenu osudových obětí postav i reálných "obětí" pěvců: Dawn Upshawová například před koncem uléhá naznak do vody, o Dagmar Peckové, jež celou produkci tráví ve vodě, nemluvě. Ale, jak poznamenává pěvkyně, "člověk musí kvůli tomu, aby se dosáhlo určitého efektu, něco vydržet".

Režisér Peter Sellars vystihl v partituře Kaiji Saariaho rys statičnosti a nejenže jej zachoval, ale své pojetí na něm do značné míry postavil. Sbor umístil na rampu vpravo nad scénou, rovněž trubadúr a princezna jsou ve svých tubusech v pohybu značně omezeni - obrovská kubatura sálu přidává k tomuto záměru dost atečně působivý kontrast. Poutník sice přechází, avšak zvolna, žádné prudké pohyby... Hudba nevede ke krajním extatickým polohám; city a pocity jsou vyjadřovány spíše verbálně nežli gesticky. Oživení přichází ze scény, z bohatě instrumentovaného zvuku orchestru, s nímž často splývá sbor, a ze světelné režie. Jedinečný interiér Felsenreitschule (se zadní stěnou jeviště tvořenou arkádami vytesanými do skály) je využit jako kulisa, světlo symbolizuje postavy s jejich světem a proměny jednotlivých dějství.

Hudební nastudování je dílem Kenta Nagana. Musel především ovládnout nesmírný prostor sálu a propojit jednotlivé, často hodně vzdálené složky kompozice. Učinil tak s bravurou, která místy bere dech a fascinuje - Nagano občas jakoby zvuk vysloveně přenáší, předává jej z úst sólistů sboru, pracuje současně na několika místech v orchestru. Tři sólisté ztvárňují své role s řemeslným nadhledem, ale také - což je podstatnější - s prožitkem a pochopením. Přispívají k čistotě kompozičního tvaru, jsou pokorní k hudbě, otevírají svobodu významovému vyznění díla.

Obdivuhodný výkon bezesporu podala Dagmar Pecková - na nastudování role ve francouzštině měla výrazně méně času nežli její kolegové, přijala nicméně příležitost se vší odpovědností a odhodláním. Výsledek je výborný, Poutníkův part rozehrává nejznělejší a nejtvárnější polohy jejího mezzosopránu a současně svým temporytmem ladí s celou její uměleckou osobností.

Fotografie z opery L´amour de loin - 3

Fotografie z opery L´amour de loin - 2

Fotografie z opery L´amour de loin - 1

Autor:

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

5. května 2024  15:11,  aktualizováno  18:41

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?

1. května 2024  13:15

Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...

Mlčí ve své pokoře. Bílá Voda dala hlas všem sestrám, přemýšlí Jana Pidrmanová

9. května 2024

Premium Díky románu Bílá Voda nechala spisovatelka Kateřina Tučková promluvit mlčící řádové sestry,...

Zahalení a anonymní. Kapela Sleep Token zahraje na podzim v pražském O2 universu

8. května 2024  16:35

Po úspěšné loňské tuzemské koncertní premiéře na festivalu Rock for People a měsíc poté vyprodaném...

Branže se změnila. Výhodu má ten, kdo opravdu umí hrát naživo, říká Habera

8. května 2024

Premium Oblíbený zpěvák a obávaný porotce ze Superstar si se svým věkem hlavu neláme. Nemám na to čas a asi...

RECENZE: Jaká je Povaha lásky, když selský rozum potká intelektuálku

8. května 2024  12:54

Při udílení Césarů zvolili francouzští akademici za nejlepší zahraniční film čerstvou novinku...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...