Herečka Květa Fialová tíhne k duchovnu bez ohledu na období, spisovatelka Madla Vaculíková přes léto hltá vše, co její muž Ludvík už číst nemůže - od romantické Jane Austenové po trýznivého Alexandra Jakovleva. Nakonec má asi k obecnému pojetí letního čtiva nejblíže publicista Jan Rejžek: "Hlavně aby to bylo pořádně tlusté..."
Což Katedrála moře španělského prozaika a právníka Ildefonsa Falconese, které se v jeho domovině prodalo na dva miliony výtisků, bezesporu je. Má 533 stran a vše, co přitažlivý román potřebuje: lásku, válku, exotiku, protivenství, oběti.
Odehrává se ve Španělsku 14. století, kdy katalánský trůn obsadil ambiciózní Pedro IV. Aragonský, začíná válka s Mallorkou, Evropou se šíří mor a Barceloňané zaníceně stavějí svou katedrálu Panny Marie u Moře. Má se vypínat až k nebesům, ale na rozdíl od jiných církevních staveb nevzniká jen pro slávu vyvolených.
"Bude to chrám, který pojme všechny farníky bez rozdílu a výsad, a jeho jedinou ozdobou bude světlo, naše středomořské světlo," říká v románu stavitel chrámu Berenguer de Montagut.
. Vyberte si vaši knihu na létoCestopisy, detektivky a další v interaktivní příloze |
Padesát let čekání
Falcones byl barcelonskou katedrálou fascinován od dětství, ale trvalo mu bezmála padesát let, než o ní dokázal napsat - svůj první, hvězdný román. Ústřední motiv snad může trochu připomenout bestseller Kena Folletta Pilíře země, zasazený do Anglie 12. století. I Falcones totiž kolem gotické katedrály ovíjí osudy aristokratů, prelátů i městské chudiny.
Dominuje příběh zkoušeného Arnaua Estanyola, který ztrácí rodiče i opatrovníky a zůstává mu jen dojemná víra v kamennou chrámovou Madonu, jejíž přízračný úsměv usnadňuje nejtěžší okamžiky. Falcones efektně spřádá dějové zvraty, vychutnává spalující vášeň, davovou hysterii i bitevní vřavu, až někdy sklouzne do kýče, zvláště u milostných až erotických poryvů, ale s tím jste u dovolenkového čtiva nakonec smířeni.
Nechybějí ani drsnější, naturalistické scény, třeba s oběšenci houpajícími se na barcelonském náměstí pro výstrahu lidu. Ale asi by se mělo vyzdvihnout něco jiného: Falconesovi se na základě důkladného studia středověké literatury a dokumentů podařilo věrohodně postihnout dobová dilemata a rituály, stigmata i stereotypy.
I proto není způsob, jakým jsou v románu pojednány ženy, nevolníci a Židé, z dnešního pohledu korektní. Autor uvádí, že mnohé názory a předsudky doslovně přejímal z díla františkánského mnicha žijícího v Barceloně a Valencii 14. století, Francesca Eiximenise, autentický je i trest odsuzující cizoložnou ženu k životu o chlebu a vodě v malé místnosti bez dveří.
Od Stalina po prasata
Ale možná byste historii raději vyměnili za dnešek a zazděné ženy za vysmáté muže. I ti se vyskytují v letní nabídce, která sice bývá kvalitativně chudší než ta jarní, zimní i podzimní, ale zase o něco bohatší na oddech a kratochvíle.
Vybrali jsme pro vás jedenačtyřicet tipů z nejrůznějších žánrů a oblastí, které vyšly v uplynulých měsících, a měly by tedy být vesměs na trhu, případně se připravují jejich dotisky (např. Rusko plné křížů).
Některé zavedou do českých luhů a hájů, jiné do hloubi duše. Patří sem dílka drahá i laciná, oceňovaná i prodávaná, noblesní i přisprostlá. Pojmenovávají Stalinovy zločiny, socrealistickou každodennost, beznaděj po vpádu sovětských tanků před čtyřiceti lety. Ožívá v nich fantastická Zeměplocha stejně jako podivný svět Podlondýna. Ve světě literatury není nic nemožné, a tak psychoterapeut napraví největší padouchy a Šípková Růženka z pohádek umře rukou vraha.
Nakonec snad nikoho nepohorší ani jedna letně rozvolněná kniha, z níž to nejmenší je název: Kdo to čte, je prase. Sečtělá prasata jsou přece neskonale půvabná.